Projecte dissenyat i conduït per Eugènia Ortiz i Món Casas.
Arran de l’exposició al MNAC: “Oriol Maspons: La fotografia útil”, iniciem un projecte transversal de fotografia amb alumnes de 3r i 4t d’ESO i de Batxillerat, entorn el fet fotogràfic. Aquesta és la primera gran exposició retrospectiva sobre l’obra del fotògraf barceloní Oriol Maspons que permetrà fer un recorregut per més de quatre dècades d’intensa activitat en els camps del reportatge, el retrat, la moda i la publicitat, contextualitzant-ne la producció i donant suport a la recerca en la recuperació de material documental –llibres, revistes, caràtules de discos, etc.–, per conèixer també el destí final de les fotografies de l’autor.
Oriol Maspons va exercir un paper clau en la renovació del llenguatge fotogràfic a Espanya a les dècades de 1950 i 1960. Primer des de l’àmbit de la fotografia amateur. Maspons va ingressar el 1951 a l’Agrupació Fotogràfica de Catalunya. El 1955 es va traslladar a París, on freqüentava els ambients fotogràfics. En retornar a Barcelona, va esdevenir professional i va formar societat amb el també fotògraf Julio Ubiña. Es va dedicar al reportatge, el retrat, la moda i la publicitat.
El projecte:
La voluntat del projecte rau a incentivar els adolescents en la seva recerca vital amb ulls de fotògrafs. Per mitjà de la reflexió i de les seves imatges, els proposem fer de ‘’documentadors’’ dels seus entorns immediats, amb la voluntat de descriure les seves realitats, interessos, vivències, records, fent de la càmera una eina de recerca i observació, per acabar confeccionant amb les fotografies seleccionades una publicació impresa, tipus revista o diari, reprenent el treball de Maspons freqüentment lligat a la premsa gràfica o a les publicacions editorials.
Serà cabdal aprofundir amb ells en el fet fotogràfic: com mirem? Com expressem? Com fotografiem? També en el fet narratiu; Què volem expressar? Com construïm un discurs amb imatges? Com organitzem les imatges triades en un espai concret, per a fer del discurs quelcom entenedor? El treball fotogràfic i narratiu els ajudarà a reflexionar el sentit i la capacitat d’explicar amb una càmera fotogràfica.
Proposem un projecte transversal que pot incloure o integrar-se en competències diverses com tecnologia, plàstica, llengua, ètica… Pensem que el fet que sigui transversal és interessant en quant pot ser un projecte fàcilment adaptable als currículums i desenvolupar-se fàcilment al ritme de l’institut.
En el decurs del projecte hem organitzar grups de treball que abordaran temàtiques diferenciades i relacionades amb l’entorn i realitats dels i les participants, centrant-nos en temes com el barri, la gent, la història, els costums, la quotidianitat, que hem aglutinat en tres àmbits de treball que els suggerim per començar a fotografiar:
1- Una mirada social al barri: com és la gent del meu barri, observatori i reflexió (treball de retrat)
2- Espais públics, com s’habiten? Què hi passa, com són aquests espais col·lectius? L’arquitectura, la gent, activitats, espais buits / plens…
3- Espais privats, com s’habiten?, què hi passa, com són? De dins enfora, interiors.
Primera sessió: formació als i les mestres al MNAC
Hem fet un recorregut per l’exposició visualitzant una selecció d’imatges, per comprendre l’obra d’Oriol Maspons i la seva aportació en la documentació visual, la narrativa fotogràfica, el gènere del retrat, el reportatge social o el reportatge de premsa en l’àmbit nacional, perquè comprenguessin l’abast i els trets que han fet característic el seu treball. Hem repassat en el decurs de l’exposició conceptes bàsics de la fotografia i de l’acte fotogràfic per tal de formar-los i que la col·laboració durant el projecte sigui més entenedora i fluida.
Segona sessió amb mestres i alumnes al MNAC:
Proposem una visita guiada amb mestres i alumnes per tal que els nois i noies coneguin de primera mà l’obra de Maspons, i la seva manera de treballar. Proposem un joc de fites per anar descobrint l’obra de Maspons i mirar-la amb més deteniment. L’observen, la retraten, en fan interpretacions, i treballen en equip per anar començant a estructurar el seu treball.
Desenvolupem aquest projecte durant set sessions en el decurs del trimestre de setembre a desembre del 2019. Hi participen nou instituts de Barcelona: IES Martí i Pous, IES Consell de Cent, IES Doctor Puigvert, IES Poeta Maragall, IES Vall d’Hebron, IES Josep Comas i Solà, IES Domènech i Montaner, IES Narcís Monturiol i IES Infanta d’Aragó. La metodologia a seguir consistirà en el desenvolupament de diverses pràctiques i sortides pels barris dels instituts, seguit d’una avaluació de les imatges presses durant les pràctiques i un seguiment acurat dels projectes que proposin els i les alumnes participants.
Galeria d’imatges del projecte:
El projecte pren cos i es va definint, descobrint-nos la seva capacitat per mirar, observar, i interpretar la realitat… Què els motiva? Què busquen? Què troben? Com miren? Perquè fotografien? Què volen explicar amb imatges? Ens situem davant un mitjà amb gran potencial per a la integració d’experiències, pensaments o emocions.
S’ha valorat molt positivament l’experiència que ha portat a joves i docents a realitzar aquest projecte fotogràfic, tot i que ha estat un gran esforç per tots, han constatat com les imatges els han ofert la possibilitat de conèixer millor als alumnes, a descobrir altres aspectes seus, han trencat dinàmiques molt estancades i s’ha generat un ambient més càlid i dinàmic entre tots i totes. La capacitat de les imatges d’explicar històries els ha permèes empatitzar, alhora que ser creatius i actors dels seus projectes, l’acte fotogràfic els ha forçat a observar més, a tenir cura de conceptes tècnics i visuals, en resum a detenir-se i integrar més i millor la seva capacitat de mirar, fotografiar i explicar, per tant revalorant la fotografia i l’ús que en fan.
El resultat final del projecte a cada institut, ha estat una publicació impresa, que mostra els projectes realitzats. Amb aquestes publicacions hem volgut dignificar el seu treball, alhora que els hem animat a realitzar el procès de selecció d’imatges, observar com funcionaven soles o juxtaposades, com expliquen, mostren o insinuen fets o històries, també a pensar d’una manera senzilla com maquetar o endreçar-les dins de l’espai físic del diari.
Aquests DIARIs de BARRI han estat presentats i entregats als instituts en un acte conjunt al MNAC, on ens hem trobat alumnes, mestres i pares dels diferents centres amb els responsables del museu i amb nosaltres. Aquest acte els ha permès explicar i compartir les seves experiències envers el projecte, també veure el treball dels altres centres alhora que comprendre l’abast del projecte, i visitar breument l’obra de Maspons, exposada a les sales.
Imatges dels alumnes a la projecció final:
Article al blog del MNAC: https://blog.museunacional.cat/diari-de-barris-la-fotografia-als-instituts/
Publicació del projecte en el Butlletí del MNAC: https://www.museunacional.cat/ca/article/diari-de-barris-projecte-maspons-als-ies
Veieu una breu explicació del projecte al programa cultural “Cinc díes a …” de RTVE 2, minut 19 aquí
Aquí les publicacions de cada centre:
https://educacio.clicme.es/wp-content/uploads/2020/01/MARTÍ-POUS-
https://educacio.clicme.es/wp-content/uploads/2020/01/INS-Narcís-Monturiol-2-2.pdf
https://educacio.clicme.es/wp-content/uploads/2020/01/INS-Narcís-Monturiol-1.pdf
https://educacio.clicme.es/wp-content/uploads/2020/01/INS-josep-Comas-i-Solà-2.pdf
https://educacio.clicme.es/wp-content/uploads/2020/01/INS-Infanta-Isabel-Aragó-1-2.pdf
https://educacio.clicme.es/wp-content/uploads/2020/01/INS-Domenech-i-Montaner-2.pdf
https://educacio.clicme.es/wp-content/uploads/2020/01/IES-VALL-DHEBRON-.pdf
https://educacio.clicme.es/wp-content/uploads/2020/01/CONSELL-DE-CENT-.pdf
https://educacio.clicme.es/wp-content/uploads/2020/01/IES-POETA-MARAGALL-05.pdf
https://educacio.clicme.es/wp-content/uploads/2020/01/doctor-puigvert.pdf