Amb la voluntat d’educar la mirada fotogràfica i explicar amb les imatges, hem fet aquest taller amb tres grups de 5è primària del CEIP Marina de Mongat. Hem introduït a l’aula conceptes fotogràfics bàsics que havien de tenir en compte a l’hora de fotografiar els espais de l’escola i als seus companys i companyes.
Què és la llum i el contrallum, i quina importància tenen en les imatges, com dones expressivitat i entitat a les fotografies…
Com podem fotografiar en blanc i negre o en color, com i perquè podem escollir-ho…
Què és el punt de vista i com resulta determinant en una imatge…
Quin serà el millor enquadrament per una imatge el vertical o l’horitzontal segons què vulguin que entri en la fotografia. què vulguin mostrar i de quina manera …
Quina serà la millor composició, que farà destacar allo que vulguem que atregui l’ull, la mirada…
I hem acabat fent un repàs dels ajustos de la càmera i com han d’agafar-la per millorar les seves fotos. Seguidament hem sortit a fer la pràctica fotogràfica per l’escola, que disposa de nombrosos patis amb espais interiors i exteriors molt interessants, treballant en grups seguint aquestes pautes, recorrent l’escola per retratar als nostres companys en diferents entorns i de diverses formes.
Els hem donat un full amb unes preguntes per recordar-los aquesta intenció de centrar la seva mirada i unes fites a seguir, per obtenir entre tots un bon ventall d’imatges que imprimirem a l’aula, per fer després un gran mural de retrats a l’escola.
Pensem:
Què vull mostrar de fons?
A qui retrato i perquè?
Què vull mostrar d’aquesta persona? Com?
1. Feu un retrat del vostre grup, arran de terra, cadascú en un lloc diferent.
2. Ara feu un retrat individual des d’un punt de vista picat de tots.
3. Feu un retrat de cadascú on no es vegi la seva cara, amagant-la, d’esquenes…
4. Retrateu al grup d’esquena en diagonal
5. Feu un retrat amb els ulls clucs.
6. Ara feu un retrat individual d’acció a contrallum.
7. I un retrat del grup quiet a contrallum.
8. Retrateu a algú fent un retrat amb el mòbil.
9. Fotografieu a algú enquadrant només un detall.
10. Feu un retrat de cos sencer en vertical, enquadrant només mig cos.
11. Per acabar us proposem fer un retrat de cos sencer en horitzontal, enquadrant només mig cos.
Els/les alumnes no deixen de sorprendre’ns amb la seva curiositat i creativitat…