Cliente:FUNDACIÓN MAPFRE
Date:January 11, 2021

PROGRAMA EDUCATIU KBr CENTRE DE FOTOGRAFIA. Fundació MAPFRE Barcelona.

CREACIÓ CONTINGUTS EDUCATIUS PER AL NOU CENTRE DE FOTOGRAFIA KBr FUNDACIÓ MAPFRE:

Projecte dissenyat i conduït per Eugènia Ortiz i Món Casas.

Rebem la proposta de crear el projecte pedagògic general i els continguts educatius concrets per a cada públic (Primària/ESO/Batxillerat/ Cicles formatius/Públic familiar/Grups empresa), que s’adaptin a les successives exposicions del nou Centre de Fotografia KBr, així com a la col·lecció fotogràfica de la Fundació MAPFRE. Ens associem amb Magmacultura per tal que gestionin tot el tema de públics i nosaltres ens podem centrar en la creació del projecte pedagògic.

Treballem amb l’objectiu de posar a la disposició dels diversos públics la col·lecció de fotografia artística contemporània de la Fundació MAPFRE, com a marc referencial per a l’aprenentatge, a través de la qual traslladar a la societat la nostra proposta sobre el significat i la rellevància de la imatge fotogràfica com a llenguatge, finestra i diàleg entre la persona i el món contemporani.

A partir d’aquest diàleg entre públic, educadors i fotografies, podrem construir un relat i un aprenentatge conjunts, en les visites a sala i els tallers, creant continguts que s’assimilin com a aprenentatge significatiu, considerant que un contingut serà significatiu, quan aquest s’incorpora al conjunt dels coneixements de la persona, relacionant-lo amb els seus coneixements previs, mitjançant un procés d’assimilació.

La col·lecció de fotografia de la Fundació MAPFRE ofereix un ampli ventall de possibilitats: varietat d’autors(es), tècniques, enfocaments, corrents, etc. suficients per a fer valdre a través de la seva col·lecció, la capacitat de la fotografia com mitjà i com a possibilitat tècnica, així com per a abordar l’alfabetització visual de forma àmplia i rigorosa.

La col·lecció aglutina l’obra de fotògrafs i fotògrafes com Eugène Atget, Paul Strand, Lisette Model, Walker Evans, Robert Frank, Joan Colom, Harry Callahan, Helen Levitt, Garry Winogrand, Robert Adams, John Gutmann, Humberto Rivas, Lynne Cohen, etc. Al costat d’aquests noms magistrals, la col·lecció busca també la integració de l’obra d’artistes en actiu i considerats clàssics del nostre temps: Graciela Iturbide, Lee Friedlander, Nicholas Nixon, Alberto García Alix, Cristina García Rodero, Emmet Gowin, etc. Així com la d’aquells altres que, amb trajectòries més recents, han aconseguit ja el reconeixement internacional per la maduresa i la singularitat de les seves imatges com Fazal Sheikh, Dayanita Singh, Vanessa Winship, Anna Malagrida, Bleda i Rosa, Jitka Hanzlová, José Guerrero, Fernando Maquieira, David Jiménez. Aquest conjunt magnífic d’obres ens permeten dur a terme un treball profund a partir una gran riquesa de mirades i matisos.

La conceptualització del projecte articulada entorn d’aquests mètodes educatius, pretenen acompanyar al públic en l’aprenentatge del llenguatge narratiu visual, a través de l’alfabetització visual i acostar-los a la fotografia com un llenguatge artístic contemporani.

L’alfabetització visual serà clau i transversal per a totes les experiències educatives i participants, oferint-los en cada etapa la capacitat per a comprendre i analitzar els components contextuals, culturals, ètics, intel·lectuals i tècnics involucrats en la producció i observació de les fotografies. Quan diem que és important ser visualment alfabetitzat volem dir que és útil, en un món saturat d’imatges, disposar d’algunes eines amb les quals interrogar a imatges de diversos tipus.

Com es llegeix, pensa i interpreta les imatges fotogràfiques que informen, reflecteixen, comuniquen, emocionen i ajuden a donar forma a la nostra cultura, és imperatiu en la nostra societat.

Completem aquesta alfabetització en la visita-taller, aportant un glossari específic per a cada grup, definint els gèneres fotogràfics, realitzant petites pràctiques en sala, i seguint unes pràctiques metodològiques generals, adaptades a cada públic.

Els objectius principals que ens proposem i les estratègies que aplicarem per a aconseguir l’excel·lència en la prestació d’aquest servei seran:

• Posicionar la col·lecció de fotografia de Fundació MAPFRE com a referent de possibilitats
per al coneixement de la fotografia.
• Promoure i donar a conèixer la història de la fotografia.
• Provocar en l’alumnat i en les famílies la capacitat d’aprendre, descobrir i reinterpretar imatges fotogràfiques reconeixent en elles un mitjà privilegiat d’expressió artística, comunicació i informació.
• Proporcionar recursos i eines específiques que afavoreixin l’alfabetització visual fomentant la comprensió i la pedagogia de la imatge fotogràfica.
• Desenvolupar el pensament crític i creatiu proposant espais col·lectius de diàleg, creació i reflexió amb els participants permetent-los expressar un punt de vista propi.
• Oferir una visió interdisciplinària de la fotografia per a establir connexions amb les àrees curriculars dels centres educatius.
• Utilitzar la fotografia per a empatitzar i cohesionar grups.
• Expressar i desenvolupar la creativitat
• Valorar la importància de la fotografia en la formació de codis, senyals d’identitat i elements distintius d’una cultura.
• Apreciar el valor de la imatge fotogràfica com a font de gaudi estètic i com a part integrant del patrimoni cultural, contribuint activament al seu respecte, conservació i divulgació.
• Utilitzar/veure la fotografia com un element testimonial del món contemporani.
• Desenvolupar la sensibilitat, la creativitat i la identitat personal a partir de l’experimentació i del treball col·laboratiu en la creació d’obres fotogràfiques.

Treballem partint de dues magnífiques exposicions, entorn l’obra de dos grans mestres de la fotografia com són: Bill Brandt, aquesta és la primera retrospectiva feta a Espanya d’aquest autor, fundador de la fotografia moderna juntament amb Walker Evans o Cartier-Bresson i un dels fotògrafs britànics més influents del segle XX. Les seves imatges, que exploren la societat, el paisatge i la literatura anglesa, són indispensables per entendre la història de la fotografia i, fins i tot, la vida britànica de mitjan segle passat.

Imatge de l’esquerra: Bill Brandt. Cuckmere River, 1963/ Imatge de la dreta: Bill Brandt. Nude, Baie Des Anges, France, 1959

I Paul Strand aquesta exposició aplega les obres d’un altre dels grans mestres de la fotografia, que, no obstant això, encara és poc conegut a Espanya. La mostra exhibeix 110 obres d’un artista que avui és considerat un dels pares del que actualment es coneix com a “straight photography” o fotografia directa. Obstinat en les seves idees i exigent en la seva obra, amb la seva mirada lenta i atenta va reunir un retrat bell i complex de la modernitat.

Imatge de l’esquerra: Paul Strand. The Court, New York 1924 / Imatge de la dreta: Paul Strand. Blind Woman, New York, 1916