Cliente:Fundación Foto Colectania
Date:March 26, 2021

LLUMS I OMBRES. Fotollibre al Frederic Mistral. Fundació Foto Colectania.

Projecte dissenyat i conduït per Eugènia Ortiz i Món Casas.

Desenvolupem sis tallers educatius fotogràfics i un dossier pels mestres, per encàrrec de la Fundació Foto Colectania i la Fundació Collserola. A causa de la situació de pandèmia, resulta més adequat treballar en el centre escolar que a la fundació. Els presentem la fundació Foto Colectania, per tal que entenguin la seva finalitat de difondre la fotografia espanyola i portuguesa de la dècada dels anys 1950 fins a l’actualitat, i donar-la a conèixer per mitjà de les exposicions, tallers i conferències que hi fan.

Des de la Fundació es duen a terme moltes activitats per donar a conèixer la fotografia com a llenguatge creatiu, artístic, narratiu… Totes les imatges que veurem en el taller i amb les que treballaran els i les alumnes, procedeixen de la col·lecció de la Fundació Foto Colectania.

Els hi transmetem que si mirem les fotografies, les observem i en parlem, podrem entendre el que transmeten i la seva manera d’explicar-nos històries, fixant-nos de quina manera ho fan i apreciant tots els seus matisos. Així, si entenem el que veiem dins les fotografies, podem aprofundir-hi més, tenir una informació més completa i una opinió més acurada.

Cada fotografia explica una història i l’emoció del fotògraf o fotògrafa que la va fer…

Els hi demanem: I vosaltres, per què feu fotografies? Fem una reflexió al voltant d’aquesta idea?

Una bona fotografia transmet emoció (por, desig, tristesa, enyorança, sorpresa, alegria…), aquesta emoció en una fotografia ens ajuda a connectar amb nosaltres mateixos/es.

Recordem que la fotografia és un llenguatge, per tant té una gramàtica i una sintaxi, que hem d’aprendre a escriure amb la llum i d’altres conceptes fotogràfics per “construir” una narració visual com també per “llegir” les imatges, i anem recorrent-les per descobrir que ens mostren, què amaguen i de quina manera ens expliquen històries.

Per fer la pràctica hem treballat amb una selecció d’imatges de diferents fotògrafes i fotògrafs del fons de la col·lecció de Foto Colectania com: Cristina Garcia Rodero, Paco Gómez, Leopoldo Pomés, Chema Madoz, Inês Gonçalves, José Guerrero, Vari Caramés, Jorge Molder, Carlos Perez Siquier, António Júlio Duarte, Juan Manuel Castro Prieto, Gérard Castello-Lopes, Nicolás Muller, Ramon Massats, Manel Armengol, Gabriel Cualladó i Fernando Lemos, del qual hem reproduït algunes imatges com les de sota, en un format que els permetia treballar-hi de prop, creant una narració visual pel seu fotollibre.

Els hem explicat com per construir una bona narració visual dins d’una imatge o amb una successió d’aquestes, els/les fotògrafes ens fixem en alguns elements que ens ajuden a capturar una bona fotografia, com l’elecció de la llum, el llenguatge en blanc i negre o en color, la tria del punt de vista, l’enquadrament o la composició…

El primer que fan és disposar totes les imatges seleccionades del fons de la col·lecció de Foto Colectania reproduïdes en forma de cromos, davant seu, per començar a observar-les i pensar què volen explicar amb elles i de quina manera ho faran. Comencen donant un ordre a les fotografies en forma lineal, que ajuda a visibilitzar-les per fer una tria, i descartar les que no els hi funcionin.

Han de decidir quina és la primera imatge, prou interessant, impactant o suggeridora perquè convidi a endinsar-nos en la lectura del fotollibre. Si la posen a la coberta o no, quina serà la següent, quines relacions s’estableixen en les fotografies… Un cop tenen la línia narrativa clara, comencem a plantejar a quin lloc del llibre i com disposen les imatges, una per plana, dues per plana?, a vegades una a vegades dues? A quin lloc de la plana l’ubicarem? Si hi haurà una fotografia a la coberta i a la contracoberta o no, etc.

Han de cercar un títol, aquest ha de suggerir idees, sensacions, significats o matisos, no cal que sigui descriptiu o que digui exactament el que veuran en el fotollibre…

Un cop finalitzades les maquetes les guarden per tal d’acabar l’exercici a classe i poder madurar la feina que han realitzat amb nosaltres.

La fundació Foto Colectania ens ha deixat alguns fotollibres per tal que els nens i nenes puguin observar-los i entendre com els fotògrafs i fotògrafes hi treballen, quines històries expliquen i com ho fan.