Date:March 16, 2020

FOTOSEQÜÈNCIES IES VERDAGUER 2019/2020

Projecte de recerca fotogràfica, realitzat amb alumnes de 3 r. i 4t d’ESO de l’INS Verdaguer, en col·laboració amb l’ICUB, i l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona. Es proposa als alumnes realitzar una recerca fotogràfica sobre el barri de la Ribera amb una mirada diferent, inspirats per l’exposició en curs a l’Arxiu, a partir de la qual els vam proposar diferents línies de treball.

L’exposició en qüestió ha estat organizada per l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona i l’Observatori de la Vida Quotidiana (OVQ), amb la col·laboració de la Fundació Anselmo Lorenzo i l’Ateneu Enciclopèdic Popular, amb el títol: Gràfica anarquista. Fotografia i revolució social. 1936-1939, proposa un recorregut pel fons fotogràfic de la “Oficina de Información y Propaganda”, que la CNT-FAI va crear a Barcelona durant la Guerra Civil amb l’objectiu d’articular i expandir el nou imaginari de la revolució social en el context del combat contra el feixisme. Veieu-ne algunes captures de l’exposició virtual que ofereix l’Arxiu:

Gran part de les imatges són anònimes i procedeixen d’aquest arxiu de la “Oficina de Información y Propaganda”, que la CNT-FAI va crear per articular la seva estètica i el seu discurs revolucionari través de premsa, ràdio, fotografies o cinema. Les imatges obtingudes van nodrir els seus canals de difusió escrita com diaris, revistes, postals, cartells, que podem veure en l’exposició.

“Alimento espiritual”, 1936, d’autor desconegut. AFB

Imatge esquerra: Pintada en una esglèsia de València, 1936-39. Autor desconegut, International Institute of Social History, Amsterdam.

Imatge dreta: Cartell que anuncia coenferncia de Juan García Oliver, 1937. Autor desconegut, International Institute of Social History, Amsterdam.

Un altre apartat de la mostra és dedicat a la reportera Kati Horna, que fa un retrat més íntim i quotidià de la població i del paisatge urbà, no tant del conflicte armat.

Imatge esquerra: “Hospital del pueblo”, 1937 Kati Horna. Centro Documental de la Memoria Histórica.

Imatge dreta: Parets amb cartells a les afores de Barcelona, 1937 Kati Horna. Centro Documental de la Memoria Histórica.

Per acabar l’obra de Pérez de Rozas és un testimoni fotogràfic constant de les col·lectivitzacions agràries dels anarquistes.

“Col·lectivitat de Rubí”, 1937 Pérex de Rozas. Arxiu Fotogràfic de Barcelona.

Un cop visitada l’exposició, proposem als alumnes fer de “documentadors” del barri, amb la seva mirada, la seva experiència i els seus interessos, per tal de mostrar com és l’activitat propagandística, informativa, publicitària, reivindicativa del barri, escollint el que més els crida l’atenció i donant una lectura posterior del seu misstage a partir de les imatges copsades, (què en pensen, què els impacta, agrada, molesta, fereix, qui ho ha fet o d’on ve la publicitat…).

Línies de treball proposades:

Mirem el barri en clau de propaganda? Què es veu? Què es publicita i a on? Per a què?

Què ens diuen els graffittis i els seus missstges? N’hi ha de diversos tipus? Qui els fa?

Fotografiem els cartells de propaganda en el barri que ens interessi i fem un relat?

Van dirigint la seva atenció i el seu treball cap a un àmbit o altre, copsant nombroses fotografies, gran part es decanten pel llenguatge expressiu dels grafitis, amb missatges i reivindicacions de diversos tipus com també amb estètiques i motius visuals diferents.

En cada sessió fem un petit itinerari pel barri, per poder localitzar diferents manifestacions públiques al carrer, publicitàries o reivindicatives i retratar-les d’una manera o altra, definint també el llenguatge visual que empraran.


Per a nosaltres és cabdal trobar la intenció rere cada un dels projectes proposats. És important en les sessions fer pales el re-coneixement del món a través de la càmera i la relació que aquests nois estableixen amb l’entorn que els envolta per tal de crear unes narratives en coherència amb les seves experiències vitals. Ens interessa fer-los veure com finalment quan estàs endinsat en els processos fotogràfics, les imatges “t’atrapen”, i és en aquests moments quan se sent la forta atracció que produeix el contacte amb la realitat i convida fortament a ser partícips d’aquesta.


Hem creat una galeria a Instagram on pengem algunes fotos i on poden compartir aquest projecte amb amics o seguidors.

https://www.instagram.com/explore/tags/fotosequenciesiesverdaguer/?hl=es