Seguim amb l’activitat de Fotopoemes dins el projecte Bibliolab, aquest cop a la Biblioteca Jordi Rubió i Balaguer de St. Boi de LLobregat, desenvolupant aquesta activitat fotogràfica i plàstica que descobreix als participants la relació entre les imatges i la poesia, tot analitzant el treball de Joan Brossa i Chema Madoz que els convida a endinsar-se en un món creatiu ple d’objectes i nous sentits, que cercaran amb les seves càmeres.
Com habitualment, iniciem el treball amb el visionament d’una selecció d’imatges dels dos artistes, animant-los a observar, reflexionar i replantejar el sentit dels objectes, cercant una nova interpretació d’aquests, descontextualitzant-los i atorgant-los-hi un nou aspecte o significat. Els inspirem amb el treball de Joan Brossa com a poeta visual, i de Chema Madoz amb les seves metafòriques imatges. Contemplem els seus treballs i ens adonem de les possibilitats d’explorar els objectes, les formes, els significats, les idees, que cercarem amb el nostre treball fotogràfic. Comprovem que hi ha una similitud en alguns aspectes de les seves obres, no només en el seu vessant més conceptual, on tots dos recorren a la construcció poètica, sinó també en un vessant més formal. Però els seus processos són tan diferents, que les possibles similituds en els resultats no deixen de guardar les característiques pròpies de cadascun. Tots dos juguen a la frontera entre llenguatge i imatge. L’objecte és el protagonista que ambdós comparteixen. Per a Brossa i Madoz l’objecte és una oportunitat per al joc i la descoberta, així ho transmetem als participants.
RDemanem als participants es plantegin qüestions com: Què és la poesia visual? Quin paper hi juguen els objectes quotidians? Com mirem un objecte? Pot arribar a sorprendre’ns? Influeix la llum en interpretació de l’objecte? I el punt de vista? I la composició? Juguem amb els objectes, els mirem, els hi donem la volta…? Cerquem nous significats per aquell mateix objecte?…
Els transmetem pautes i conceptes fotogràfics que perquè els considerin a l’hora de fotografiar un objecte o bodegó: què és el punt de vista? I l’enquadrament? Com puc modificar la llum? Què és una llum dura, o suau, o filtrada? Fem la il·luminació directa o indirecta?, Com organitzo els elements que vull fotografiar per donar més força a la imatge final?.
Proposem als participants jugar amb els objectes i les imatges, trobant nous sentits als elements, cercant metàfores visuals que els sorprenguin. Es posen a la feina i a jugar amb la mirada envers els objectes. Veieu:
Imatges de Rosa, Maite, Isabel, Griselda i Mª José.
El treball de totes va ser molt experimental, algunes com la Maite van fer una seqüència més narrativa en el sentit literari, d’altres van mantenir el fil argumental amb la tècnica, el tipus d’imatge o algun element. En el cas de la Natàlia, va intervenir en els fotopoemes fent dibuixos i combinant les dues tècniques, per aconseguir els conceptes que volia transmetre. Veieu més exemples:
A dalt imatges del treball de Maite i de Natalia.
Díptic de la Maite
Seqüència de fotografies de la Rosa.
Muntatge d’algunes imatges de la Natàlia