Date:October 10, 2018

CINEMA: més que imatges en moviment 2018/19

Continuem amb els tallers a l’Espai Delmiro de Caralt de la Filmoteca de Catalunya!

Com sabeu, el cinema d’avui és l’herència de moltes persones i ginys que en el decurs de la història van permetre explicar històries amb imatges al públic. Per mitjà d’un joc de pistes i un treball de racons, amb reptes i enigmes amagats dins de vitrines, de tocar i fer funcionar diferents joguines òptiques, els nens i nens que visiten la Filmoteca de Catalunya entendran el funcionament del cinema, valoraran la feina dels pioners i comprendran les diferents tasques de la Filmoteca.

El taller “Cinema: més que imatges en moviment”, està pensat perquè escolars de Primària i Secundària s’introdueixin al món del cinema a través d’un joc de proves amb objectes precinematogràfics o joguines òptiques. Així observen i comprenen l’evolució de la imatge quieta cap al moviment, i les successives innovacions tècniques que han permès arribar a fer i veure el cinema com és avui dia. En aquest taller els escolars que ens visiten podran:

-Descobrir algunes de les funcions que desenvolupa la Filmoteca de Catalunya per complir els objectius de conservar, investigar i difondre el patrimoni cinematogràfic.

-Experimentar i entendre el cinema com una sèrie d’imatges en moviment i veure diferents maneres d’aconseguir el pas de la imatge fixa a una imatge en moviment.

-Valorar la feina dels pioners per aconseguir gaudir del cinema tal com el veiem ara.

– Descobrir i comprendre conceptes com la llum, la projecció d’imatges, la retroprojecció, la il·luminació, què són els fotogrames etc.

Per tal d’il·lustrar aquests conceptes i fer més activa la descoberta, els escolars han de recòrrer l’ Espai Delmiro de Caralt, amb la seva col·lecció d’aparells de pre-cinema que observaran de prop, trobant alguns objectes com:

• El Foliscopi: enginy per explicar petites històries fent avançar els fulls d’un llibre amb el dit.

• L’Estereoscopi: joguina que permet veure imatges a contrallum. Els discos podien recollir escenes sobre un tema concret o explicar una història.

• L’Anamorfosi: joguina òptica que fa aparèixer una imatge a partir d’una altra de deformada.

• El Cine NIC: joguina que projecta petites pel·lícules.

• El Praxinoscopi i el Zoòtrop: joguina per explicar històries petites fent girar un cilindre.

· La Llanterna màgica: És un giny precursor dels projectors de cinema o de diapositives. Va ser l’espectacle visual amb més èxit, popularitat i durabilitat abans que s’inventés el cinema. Es basava en el disseny de la càmera fosca, la qual rebia imatges de l’exterior fent-les visibles a l’interior, invertint aquest procés, i projectant les imatges cap a l’exterior.

Veieu algunes imatges procedentes del Museu del Cinema de Girona, a partir de les quals es crea la il·lusió de moviment, amb el Praxinoscopi i el zoòtrop, respectivament:

Podeu veure també aquestes imatges, del Museu de Cinema de Girona i exposades a la Filmoteca:

Si sou mestres o educadors i esteu interessats, aquí teniu diversos enllaços que aprofunditzen en aquestes joguines òpitiques o aparells precinematogràfics tan interessants, per poder treballar a les escoles i que són una original proposta educativa:

http://www.edu365.cat/videofoto/animacio/4.htm

http://elcinematercer.blogspot.com/2013/01/joguines-optiques.html

Joguines Òptiques / juguetes ópticos

En aquest entorn dins de la Filmoteca, la nostra tasca en les diverses sessions és introduir-los en la part visual del cinema, explicar-los conceptes com la llum, la imatge fixa o en moviment, la càmera, la visió, la projecció, la retroprojecció, la persistència retinal…, així com la funció de la Filmoteca, els seus recursos i tasques, mentre els acompanyem al llarg del joc de pistes per descobrir aquesta evolució dels aparells precinematogràfics, veuen aquests objectes in situ i poden manipular-ne alguns, assessorats amb les nostres explicacions i el vídeo explicatiu exposat.

La dinàmica dels tallers és molt activa i participativa, permet als alumnes recórrer tot l’espai, treballant en petits grups de manera autònoma, fent moltes descobertes amb el joc de pistes com  també amb el treball de racons, on van trobant i observant tots aquests aparells.

Sabeu què és la il·lusió òptica?

Una il·lusió òptica és qualsevol il·lusió del sentit de la vista, que ens porta a percebre la realitat erròniament. Estes poden ser de caràcter fisiològic o cognitiu, associats als efectes d’una estimulació excessiva en els ulls o el cervell (brillantor, color, moviment, etc., com l’encantament després de veure una llum potent), o cognitiu, en què intervé el nostre coneixement del món (com el Gerro Rubin en el qual percebem dues cares o un gerro indistintament). Les il·lusions cognitives es divideixen habitualment en il·lusions d’ambigüitat, il·lusions de distorsió, il·lusions paradoxals i il·lusions fictícies (al·lucinacions)

El cinema també produeix una il·lusió òptica, ja que una pel·lícula consisteix en una sèrie de fotografies que en ser projectades i per la persistència de la retina, donen la sensació de moviment aparent. Els efectes especials de les pel·lícules, també es basen en il·lusions òptiques, coneguda és la tècnica de la perspectiva forçada, que ens fa veure maquetes petites com escenaris reals i gegants.

Ens han visitat els nens i nens de 3r de l’escola Ferran Sunyer, que han realitzat el taller de forma molt intensa i fent moltes preguntes, per descobrir i comprendre els aparells del treball de racons i del joc de pistes. Una de les joguines òptiques que més els ha cridat l’atenció ha estat el praxinoscopi, que descobreixen juntament amb el zoòtrop, com podeu veure en aquestes imatges i en el vídeo que mostra el seu funcionament: