http://filmotecaescoles.blog.gencat.cat
Projecte dissenyat i conduït per Eugènia Ortiz i Món Casas.
L’exposició “Terry O’Neill. El rostre de les llegendes” a la Filmoteca de Catalunya, recull més de 60 fotografies de retrat d’aquest fotògraf britànic, i mostra els mites del cinema, la música, la moda i la política de la segona meitat del segle XX. Hem desenvolupat un treball de retrat amb alumnes d’instituts i escoles, i realitzat tres dossiers pedagògics per a mestres amb activitats per a treballar a l’aula, també hem dut a terme el desenvolupament dels tallers educatius.
Després de la nostra introducció a l’exposició explicant-los què és la fotografia fixa de cinema, i la vàlua d’aquest fotògraf, reflexionant al voltant del gènere del retrat així com introduint-los a conceptes fotogràfics bàsics com són el punt de vista, la composició, l’angle de visió, la llum i el contrast entre d’altres, els hi proposem fer un recorregut més autònom per l’exposició, omplint un qüestionari que els ajudarà a integrar tots aquests aspectes i observacions relatives a la imatge i al retrat. Els participants han analitzat les fotografies de Terry O’Neill individualment i de manera conjunta, posant atenció als conceptes fotogràfics esmentats i observant el gest o l’actitud dels seus protagonistes.
Seguidament, en un set fotogràfic preparat al mateix espai expositiu, els alumnes han pogut fer els seus retrats.
Inaguració i presentació del treball de Terry O’Neill
Els hem fet observar i analitzar les imatges, per després esdevenir fotògrafs i retratar els seus companys/es, posant en pràctica els seus recursos i recordant-los la importància de ser natural, observador, discret i establir una bona comunicació amb els/les models.
Hem preparat dos platós fotogràfics on han pogut treballar simultàniament la fotografia en blanc i negre i la fotografia en color, experimentant els contrastos de la llum i l’ombra, la llum directa o reflectida,treballant amb filtres de colors. Han afrontat el repte de mirar els companys i retratar-los, alhora que han decidit qüestions fotogràfiques com el punt de vista, l’angle, la distància amb el subjecte, el tipus de pla, o la intencionalitat de la llum, que han experimentat activament entre tots. Veieu-ne alguns exemples: