Cliente:Foto Colectania
Date:January 31, 2023

PROJECTE FOTO LLIBRE a Foto Colectania

Hem desenvolupat un taller educatiu entorn la fotografia i la narrativa visual per la Fundació Foto Colectania, per treballar amb l’alumnat de 6è de Primària de l’escola Frederic Mistral de la Fundació Collserola de Barcelona. Aquest cop han pogut visitar la Fundació, i els hem mostrat els espais expositius, la biblioteca i la cambra de conservació de les fotografies, mentre hem explicat la tasca que duu a terme Foto Colectania, amb l’objectiu de difondre la fotografia espanyola i portuguesa de la dècada dels anys 1950 fins a l’actualitat, i donar-la a conèixer per mitjà de les exposicions i activitats que hi fan.

Hem mostrat diversos exemplars de foto llibres de la seva col·lecció, que hem seleccionat prèviament pel seu interès formal, per mostrar com els autors i autores han abordat les temàtiques i com hi han construït aquest llibre-objecte de diferents maneres i formats:

Definim el foto llibre com a conjunt d’imatges fotogràfiques amb un cert ordre i relació, que crea un tipus de relat visual en el qual pot existir text o no. Els hem detallat com en un foto llibre ha d’existir un discurs fotogràfic, una intenció de narrar, d’explicar o manifestar algun tema concret, i com té un principi i un final, fins i tot si només es miren algunes fotos, com ha d’existir sempre una narrativa que guiï el lector per mitjà de la interpretació d’aquestes, que ajudi a comprendre’l, tot des de la premissa de què han de construir el seu relat visual amb les fotografies que els hem donat del fons de la col·lecció, com a exercici d’observació i comprensió fotogràfiques i narrativa visual.

Els hem demanat què fotografien? Per què, quan i com fan fotos? I remarquem com cada fotografia conté una història i l’emoció del fotògraf o fotògrafa que la va fer…

És important en aquest moment del seu aprenentatge que comprenguin la importància de l’acte fotogràfic, entendre perquè fotografiem, i com la manera en què ho fem, mostra allò que retratem d’una determinada forma i no d’una altra, mostrant la mirada del fotògraf o la fotògrafa, que observin com la mirada de cadascú és única i davant les mateixes escenes podem “veure”, “percebre” i “fotografiar” de formes ben diferents.

Insistim en el fet que la fotografia és un llenguatge per expressar-nos i com a tal hi ha d’haver una intenció darrere…

Seguidament, hem compartit amb alumnes i mestres conceptes bàsics de l’alfabetització visual per comprendre millor la narrativa fotogràfica i les possibilitats que ens dona la tècnica per construir imatges més expressives i comunicatives, alhora que ens hem adonat de les emocions que poden provocar. Veiem com la fotografia és una manera de crear, expressar-se i comunicar-se, amb ella podem arribar a tothom.

Finalment, han començat la seva pràctica per construir els foto llibres a partir de la selecció que els hem proposat de 15 fotografies de diversos fotògrafs i fotògrafes del fons de Foto Colectania: