Cliente:SCAN/ TEATRET SERRALLO/PORT TARRAGONA
Date:November 26, 2018

PETITSCAN: La imatge latent.

Taller de fotogrames per a famílies.

Agraïm la col·laboració de DUGOPA per l’aportació de tot el material fotogràfic.

Activitat creativa familiar que hem realitzat en un laboratori fotogràfic improvisat al Teatret del Serrallo, on els participants han descobert la llum i la formació de les imatges en el paper fotogràfic, per mitjà de la tècnica del fotograma i de la manipulació d’objectes, observant les seves formes, contorns, opacitat, transparència i textures. Les famílies van experimentar en un laboratori fotogràfic de tipus tradicional, creant lliurement amb objectes i textures imatges sorprenents en blanc i negre, que van exposar a la llum per després revelar-les.

Com recordareu el fotograma és una imatge fotogràfica feta sense càmera, que s’ha obtingut posant objectes directament sobre una superfície d’un material fotosensible (en aquest cas paper fotogràfic), i exposant-lo a la llum. El resultat és la imatge d’una ombra negativa de tons variats que van del blanc, al gris i negre, segons la transparència dels objectes emprats. Les zones del paper que no han rebut llum apareixen en blanc, les exposades a través d’objectes transparents o semitransparents apareixen en gris i les que no tenien res damunt queden en negre. La tècnica per produir fotogrames s’acostuma a conèixer com fotografia sense càmera.

Com tots els processos fotogràfics, els fotogrames necessiten llum, en aquest cas procedent d’una bombeta, per insolar el paper fotogràfic. Aquest és un procediment que els alquimistes medievals ja coneixien el procés d’ennegriment de les sals de plata quan entraven en contacte amb la llum. El 1802 Thomas Wedgwood, mentre experimentava amb els nitrats de plata, va aconseguir obtenir imatges fotogràfiques mitjançant aquesta tècnica, però sense arribar a fixar-les. Talbot, un altre dels descobridors de la fotografia, realitzà molts fotogrames per a experimentar amb els materials sensibles. Talbot féu fotogrames d’elements vegetals i de brodats. De fet durant el segle XIX, el fotograma va ser molt utilitzat en l’àmbit de les ciències naturals, sobretot en botànica.

No va ser fins a l’inici del segle XX, durant l’avantguarda, que els artistes recuperaven aquesta tècnica per anar més enllà de l’ús reproductiu de la fotografia. El fotograma (com altres procediments) els permetia experimentar amb el llenguatge fotogràfic, produir noves formes i expressar noves idees. Durant aquesta època el fotograma es va utilitzar sobretot en el camp del disseny gràfic. Alguns dels elements propis d’aquest procediment s’adeien amb algunes de les idees pròpies dels moviments d’avantguarda: l’atzar, la possibilitat de treballar a partir d’objectes, la generació de composicions a partir de la unió d’element dispars, etc. Els anys vint el fotograma va esdevenir un símbol de la modernitat entre els artistes. En la seva vessant més artística aquesta tècnica està associada sobretot amb Man Ray i la seva exploració de rayogrames. Altres artistes que també han experimentat amb aquesta tècnica són László Moholy-Nagy, Christian Schad (que els anomenava “Schadographs”), o Imogen Cunningham.

Els participants en aquest taller han disposat els objectes damunt del paper a consciència, quan ja havien trobat la composició adequada, els han insolat i revelat, com podeu veure en les següents imatges: