Hem realitzat novament el Llibre Animat amb públic familiar a la biblioteca Mª Aurèlia Capmany de St. Boi de Llobregat, on els participants han experimentat què és la imatge fixa i la imatge en moviment, a partir de la confecció d’un llibre d’animació o flip-book amb fotografies fotocopiades. Aquest exercici permet als participants integrar la lectura visual i comprendre la creació de la imatge en moviment. Hem visionat a l’inici unes imatges animades d’Edward Muybridge que els han inspirat per treballar i han compartit la seva tasca amb moltes mares que hi han participat.
Aquest llibret, també anomenat foliscopi, conté una sèrie d’imatges que varien gradualment d’una pàgina a la següent, de manera que en passar-les ràpidament, les imatges semblin animar-se tot simulant un moviment, per això és conegut com a llibre animat. Es tracta d’una forma primitiva d’animació, que juga amb la persistència retinal, com la pel·lícula cinematogràfica.
Els flipbooks, van ser els començaments del que ara és la tan important indústria del cinema. El setembre del 1868, John Barnes va crear el primer flipbook, sota el nom de “kineógraf” , aquest va ser la primera forma d’animació emprada en una seqüència lineal d’imatges.
Però va ser el pioner del cinema alemany Max Skladanowsky, qui va exhibir per primera vegada al públic una pel·lícula en forma de flipbook. Gràcies a Thomas Edison, qui invent una forma mecanitzada per projector els flipbooks, anomenada el mutoscopi, els flipbooks es van convertir en una atracció popular en els anys 20 ‘s. El mutoscopi podies trobar-lo en parcs de diversions, el qual era la sensació total.
Els flipbooks es consideren en l’actualitat una joguina per a nens i grans, i van ser alguna vegada un “premi” comú en caixes de cereals, tot i que han esdevingut un objecte de col·leccionista. Els flipbooks vintage són molt populars entre els col·leccionistes, particularment són molt cobejats els de finals del segle XIX i principis del segle XX, i aquests han arribat a milers de dòlars en vendes i rematades. Continuen sent emprats en estratègies de màrqueting de tot tipus, així com en art i col·leccions fotogràfiques. Si us interessa, aquí podeu visitar el següent enllaç: