Cliente:AFB/ICUB
Date:September 10, 2021

FOTOSEQÜÈNCIES IES VERDAGUER 2020/2021

Projecte de recerca fotogràfica, realitzat amb alumnes de 3 r. i 4t d’ESO de l’INS Verdaguer, en col·laboració amb l’Arxiu Fotogràfic de Barcelona, a partir de l’exposició en curs: “Margaret Michaelis: Cinc dies pel barri Xino”, on han descobert el treball d’aquesta fotògrafa i la transformació d’un barri tan conegut de la ciutat com és el Barri Xino. A partir de l’encàrrec que li va fer el Grup d’Arquitectes i Tècnics Catalans per al Progrés de l’Arquitectura Contemporània (GATCPAC) amb l’objectiu de proveir d’imatges l’exposició “La Nova Barcelona”, celebrada al subsòl de la plaça de Catalunya el juliol d’aquell mateix any, 1939. Michaelis va realitzar un reportatge fotogràfic que mostrava alhora els aspectes tècnics i formals que li demanava l’encàrrec, alhora que incorporava les visions més personals, combinant la mirada des de la perspectiva higienista del GATCPAC amb una altra mirada pròpia i respectuosa, endinsant-se i enregistrant la vida i el caràcter del barri.

Visitem la mostra amb els alumnes, comentant els diversos conceptes fotogràfics (llum, contrallum, contrast, punt de vista, enquadrament, composició…) i endinsant-nos en la mirada de Michaelis, per comprendre aquesta dualitat i la recerca formal que va fer entre la fotografia de reportatge i la fotografia d’arquitectura. Aquesta visita ens permet fer-los-hi la proposta de treball: sortir a retratar-se en relació amb l’arquitectura i descobrir d’una altra manera el barri.

Quina presència te l’espai retratat, i quin espai ocupa el retrat en la fotografia? Investiguem amb els alumnes els espais que donem a la persona i a l’arquitectura, també com afecta la llum amb què treballem sobre l’espai i la persona retratada.

Els alumnes queden confinats a casa, aprofitem per fer un gir al projecte i que explorin amb la fotografia el retrat en els espais interiors de casa seva.

Quina relació estableixen amb els punts de vista, la llum i l’espai és cabdal per aconseguir un bon retrat contextualitzat en l’espai escollit, proposem treballar en blanc i negre com a llenguatge que actualment exploren poc els i les joves i per connectar amb la fotografia des d’un altre lloc, per endinsar-nos en aquest llenguatge els fem realitzar a l’inici de la proposta la mateixa imatge en color i en blanc i negre i fer una breu anàlisi del que els aporta cadascuna d’elles…