Cliente: Museu d'Història de Catalunya
Date:January 08, 2024

FONS AMICAL DE MAUTHAUSEN-FRANCESC BOIX. Museu a l’Aula. MHC.

Projecte educatiu realitzat per al Museu d’Història de Catalunya, que s’incorporarà aviat en la seva oferta educativa virtual dins dEl museu a l’aula, en el qual hem dissenyat: el Programa Educatiu, el Dossier de recursos pedagògics per a mestres, les Galeries fotogràfiques i els Dossiers de recursos pedagògics per cicles educatius, així com el material de treball a les escoles consistent en una maleta didàctica: La maleta del fotògraf: Francesc Boix i les imatges robades de Mauthausen… amb la voluntat de mostrar i fer valdre el llegat i la gesta del fotògraf català Francesc Boix, així com dels diferents agents que hi van intervenir, descrivint alhora l’especificitat del fons fotogràfic, fent-lo accessible a la comunitat de mestres per a descobrir-la i emprar-la com a recurs educatiu, arribant a diferents públics i cicles, abastant totes les temàtiques tangencials que hi estan relacionades, proposant un marc metodològic per al Programa educatiu del fons, que s’adapti i complementi a l’oferta actual del MHC educa.

https://www.mhcat.cat/exposicions/exposicions_en_linia/francesc_boix_dels_camps_de_concentracio_al_fotoperiodisme

Aquest Programa educatiu inclou diversos apartats i recursos, cercant la transversalitat que abasti diversos currículums o àmbits acadèmics, per facilitar la tasca de mestres i educadors(es), perquè resulti interessant, entenedor i de força utilitat per la seva adaptabilitat als àmbits educatius, promovent la descoberta i l’ús pedagògic del fons fotogràfic per a tots els públics. Les propostes educatives són integradores amb un caire especialment intercultural, incidint en els valors de tolerància i empatia cap a totes les rasses i grups ètnics o culturals, com també treballant per afavorir l’intercanvi intergeneracional, incorporant p. ex. els testimonis orals de gent gran, tant del nostre país com d’altres; també té present la perspectiva de gènere i la tolerància envers tots els col·lectius, en els recursos pedagògics suggerits, afavorint també l’aprenentatge continu i autònom, així com la participació activa i l’escolta a tothom que hi participi.

En el Programa Educatiu i en el Dossier de recursos pedagògics per a mestres especialment, hem tingut com a marc de pensament i observació en tot moment la descripció de forma paral·lela la memòria històrica, la memòria personal i la memòria del territori, per tenir una visió de conjunt.

Hem de remarcar molt explícitament que estem tractant amb un llegat cultural, històric, documental, fotogràfic, que necessita interpretar-se pedagògicament i que la comunitat educativa ha de rebre de forma molt entenedora integrant i comprenent el seu valor testimonial i la magnitud de la seva vàlua.

Volem propiciar alhora una educació entesa com a activació de l’aprenentatge respecte a un fons testimonial visual, que provoqui una experiència pedagògica interessant, profunda, inclusiva, disruptiva i acollidora, treballant a partir del material fotogràfic original, observant el llenguatge narratiu fotogràfic, analitzant la descripció dels fets que proporciona la mirada del fotògraf, provocant el debat, la reflexió individual i conjunta a partir de les fotografies i de les propostes educatives i fent valdre la voluntat democratitzadora d’aquestes experiències d’aprenentatge virtuals i col·lectives.

Per crear tot aquest material hem intentat abordar la temàtica de l’Holocaust i de la història del Camp de Mauthausen de forma no traumàtica, amb perspectiva i rigor, (recordem que l’Holocaust o la Shoàh, va ser un procés gradual que va tenir lloc en tota Europa de 1933 a 1945, de persecució i l’assassinat sistemàtic d’aproximadament sis milions de jueus europeus, entre altres col·lectius, un genocidi organitzat i exercit pel règim nazi alemany, que tenia com a objectiu la creació d’una comunitat nacional racialment pura, de rassa ària), sense treure importància a la gravetat dels fets, provocant l’anàlisi i el debat des del testimoni de les fotografies, sempre adaptant-nos als cicles, afavorint l’empatia, els valors ètics universals i curriculars que s’hi desprenen, també hem destacat la importància de la cronologia i la cadena de custòdia del fons fins a arribar al MHC, que va ser cabdal per a la seva recuperació, com podeu veure en el seguent enllaç a la cronologia del fons en la web del MHC:

S’ha de tenir present que el Fons Francesc Boix-Amical de Mauthausen dipositat al MHC consisteix bàsicament en dues col·leccions:

Una corresponent a les fotografies realitzades pels serveis d’identificació de les SS (Erkennungsdienst), on a més dels fotògrafs alemanys treballaven sis deportats, entre ells Francesc Boix, Antonio García i José Cereceda; dedicats principalment a tasques de laboratori fotogràfic, mentre els fotògrafs nazis fotografiaven als presoners, vius o morts, per prendre’ls les petjades i fer un registre fotogràfic, com també de les visites al camp de “dignataris nazis”, l’arribada dels diversos presos polítics, la vida quotidiana d’oficials i presos, els retrats de guàrdies i oficials de la SS, els esdeveniments especials com va ser la visita de Himmler, descrivint des de ben a l’inici la vida a Mauthausen, com podem veure en les imatges de les obres de construcció dels camps, etc.

La visita de Heinrich Himmler al camp. Mauthausen, Àustria,1941-1942. Fotografia de Fritz Kornatz o Paul Ricken. © MHC (Fons Amical de Mauthausen).

L’altra atribuïda a Francesc Boix, com a autor de les fotografies durant els dies de l’alliberament, on es veuen els espais buits de la pedrera, les oficines o l’armament abandonat, retrats dels presos i les preses que encara estaven al camp, alguns retrats dels grups de supervivents republicans esperant als americans, així com imatges de la seva entrada al camp el dia de l’alliberament; les fotografies del judici de Dachau, a on va testificar aportant fotografies i negatius com a prova (també ho va fer en el judici militar de Nuremberg); així com les que va realitzar posteriorment a França, com a reporter treballant per a publicacions vinculades al partit comunista.

Grup de republicans supervivents a l’Appellplatz, davant les tropes d’entrada. Per damunt seu oneja la bandera republicana. Mauthausen, Àustria. Maig 1945. Francesc Boix. © MHC. Fons Amical de Mauthausen-Francesc Boix Campo (amb el permís de la família Boix).

El Fons Amical de Mauthausen-Francesc Boix, té un valor testimonial inigualable, donada la seva autenticitat, el valor dels fets històrics de cada agent que ha intervingut en l’extracció de les fotografies del camp, la seva recuperació, transmissió i conservació posteriors, així com en  qualitat de prova contra el règim nacional-socialista alemany en els Judicis de Dachau i de Nuremberg, tots factors que el fan d’especial interès i capacitat pedagògics.

Fotografies on es veu a la sra. Anna Pointner i les seves filles davant de la porta de casa seva, els dies de l’alliberament del Camp de Mauthausen (maig 1945), al seu costat veiem alguns membres del Comando Poschacher,  integrat per 50 espanyols, dels quals els més joves tenien 13 anys quan van arribar al camp amb els seus pares. A finals de 1944, van ser destinats a treballar a la pedrera del senyor Anton Poschacher, situada fora del recinte del camp de concentració, fet que va facilitar a principis de 1945, que aquest Comando pugués lliurar tot el material fotogràfic sostret a la senyora Pointner, veïna del poble, amb la qual alguns d’ells havien establert contacte, per finalment, recuperar-lo.

Veieu seguidamnet algunes de les fotografies del fons que apareixen en la Galeria fotogràfica per a Batxillerat i Cicles Formatius, en forma de contactes, com també alguns apartats del programa educatiu a la web del MHC: