Miró vist per Gomis és una proposta educativa dissenyada per als cicles mitjà i superior de primària, que es presenta en forma de maleta didàctica, amb l’objectiu que els centres educatius descobreixin la figura de Joan Miró i el seu univers, a través de la mirada del seu amic Joaquim Gomis (fotògraf i promotor de les arts), profundament implicat en mostrar els processos de treball i l’essència del món mironià, oferint una nova perspectiva per explorar l’obra de l’artista.
A l’esquerra: Joaquim Gomis: Retrat de Joan Miró al Mas Miró, a Mont-roig del Camp. Setembre de 1946. Fons Joaquim Gomis, a la dreta: Joaquim Gomis: Retrat de Joan Miró en el seu taller del Passatge del Crèdit de Barcelona. Agost de 1945. Fons Joaquim Gomis.
L’amistat entre Miró i Gomis els va enriquir mútuament, construint cadascú un univers visual propi. Miró vist per Gomis vol recuperar l’essència d’aquestes sinergies i potenciar el treball conjunt en els aprenentatges transversals, proporcionant eines i recursos de treball de narrativa visual a les aules, posant èmfasi en la importància de llegir les imatges i entendre els seus significats, un objectiu fonamental en l’actualitat.
Diverses fotografies de Joaquim Gomis i Sardanyons procedents del Fons Joaquim Gomis de l’ANC, muntades de costat en una simulació de fotoscop.
El projecte s’ha articulat en diversos moments amb una recerca inicial en el Fons Gomis dipositat a l’Arxiu Nacional de Catalunya, la creació d’una metodologia d’aprenentatge innovadora i el disseny de recursos per mestres i alumnats que s’ofereixen des de la maleta didàctica i la web de la FJM, la formació a estudiants de la UdG i la presentació final a mestres i persones interessades del món de l’educació amb diverses aportacions.
Vam fer una formació teòrica-pràctica a la FJM amb l’alumnat del Grau de Mestre d’Infantil i Primària de la Universitat de Girona, per treballar amb els principals conceptes i materials de la maleta didàctica en el decurs de la seva producció, introduint la narrativa visual i la lectura de fotografies, per facilitar la seva pràctica educativa posterior amb les escoles i fent una interpretació fotogràfica de la FJM, com a activitat d’exploració visual i expressió creativa personal.
En un segon moment es va fer una formació a la UdG amb els mateixos alumnes explicant en profunditat els materials i procediments de la maleta per iniciar la pràctica creativa i adaptar-la a diversos grups de centres educatius com Escola l’Aulet.
Presentació a la comunitat educativa del projecte Miró vist per Gomis, mostrant la maleta didàctica, i fent diverses intervencions entorn el concepte de maleta didàctica com a recurs pedagògic, a càrrec de Dimas Fàbregas de l’Escola La Immaculada de Vilassar de dalt, després nosaltres aprofundint en els continguts teòrics dels diversos materials de la maleta que hem dissenyat, del seu enfocament i de la narrativa visual continguts en la conceptualització i la metodologia proposades i, finalment, l’exposició de la professora Debora Gaspar de l’UdG i els alumnes de la seva assignatura, compartint impressions de la seva experiència amb els materials i els grups.