En aquesta nova proposta al voltant de l’obra d’Arissa; Arissa. L’ombra i el fotògraf, 1922-1936 i l’obra de Kahuziro Goshima; Shadowland, vàrem plantejar als participants fer un recorregut pels espais del CCCB, tot cercant una “nova visió” propera als autors. Per mitjà del recorregut físic, els demanàvem que exploréssin les formes, els espais, les llums i les ombres, creades pels objectes, i l’arquitectura de l’espai.
Antoni Arissa (Sant Andreu 1900 – Barcelona 1980) va ser probablement el fotògraf que va aplicar d’una manera més interessant els principis de la Nova Visió al nostre país i és un dels fotògrafs de referència del segle XX. La progressiva implantació dels principis de la typophoto, promoguts per Laszlo Moholy-Nagy, va propiciar el naixement d’un nou llenguatge visual en el qual la fotografia es va convertir en la substituta del dibuix, renovant el disseny de cartells, llibres, revistes i diaris. Arissa, impressor d’ofici, treballant des de Barcelona, es va inserir plenament en aquesta tendència.
Kahuziro Goshima introdueix un concepte de la tridimensionalitat cinematogràfica innovador, en el qual l’anhelat efecte de profunditat s’aconsegueix gràcies a la simultaneïtat de la projecció de dues ombres d’un mateix objecte. Aquestes dues ombres són produïdes per dues fonts lumíniques: els fars dels diversos automòbils que transiten per la gran metròpolis japonesa. Així es crea una tècnica estereoscòpica diferent de l’habitual que permet a l’espectador submergir-se en un mar d’instants de transició; ombres de transeünts que vénen i van, moments en els quals un no repararia, no obstant això, mostrats de forma tan singular es tornen en una experiència estètica de primer ordre…
Us deixem algunes imatges del taller: