Casal fotogràfic experimental realitzat amb joves d’11 a 16 anys, per descobrir la fotografia des del vessant més primigeni, observant les imatges de l’exposició temporal de l’AFB: La ciutat davant la càmera. Imaginaris urbans al s.XIX, així com les càmeres, negatius antics i els àlbums, que han servit juntament amb la temàtica de la mirada a la ciutat en el seu moment històric, per a inspirar el treball dels i les participants. Hem cercat que observin i descobreixin el medi fotogràfic, la ciutat antiga i l’actual així com la funció de l’AFB, a partir de diverses propostes fotogràfiques a l’aula i a l’exterior, bàsicament de càmera estenopeica analògica i digital.
OBJECTIUS:
– Descobrir la finalitat i part del fons de l’AFB per mitjà de la visita a l’exposició en curs i les propostes de treball amb el medi fotogràfic des de la descoberta lúdica, amb rigor i professionalitat,
– Integrar i comprendre el funcionament de la cambra fosca i la formació de la imatge invertida, així com la manera en què ho han copsat els aparells fotogràfics, en el decurs històric.
– Comprendre de forma senzilla l’evolució tècnica fotogràfica així com la de l’urbanisme de la ciutat. – Descobrir la finalitat de l’objectiu, com a evolució de l’estenop, el concepte de mirar enfora per un forat.
– Descriure els entorns el barri a partir de la seva mirada, capturant imatges de diferents formes.
– Socialitzar i crear per mitjà del medi fotogràfic.
– Descobrir diverses tècniques fotogràfiques i breument la narrativa visual.
METODOLOGIA:
Per tal de treballar en la direcció d’assolir aquests objectius, hem desenvolupat un seguit d’activitats fotogràfiques teòriques i pràctiques, que hem realitzat en l’aula de treball i la sala d’exposicions de l’AFB i en els seus entorns més immediats per descobrir la ciutat d’una altra manera.
En cada sessió s’han analitzat fotografies i conceptes fotogràfics, que s’han practicat per grups i les cinc sessions s’han dut a terme a l’AFB, amb petits desplaçaments pel barri.
Hem combinat la dinàmica pausada, com demanava el treball a l’aula, la visita a l’exposició i el treball al laboratori, amb les propostes més actives de sortida al carrer amb les càmeres digitals, estenopeiques i els mòbils reconvertits en estenopeiques també, fent jocs fotogràfics per conèixer tot el grup, retrats en tríptic o díptic del rostre, del cos, amb filtres de color, el foto collage, el transfer o el positivat directe de negatius i el revelatge al laboratori, alternant els grups, afavorint l’intercanvi i facilitant la descoberta de ciutat per grups de treball, amb els seus dispositius fotogràfics. Mireu algunes imatges:
Finalment van confeccionar un foto llibre per recollir els seus treballs del casal.