Seguim aquest curs dins el Pla de Dinamització Escolar de Sant Cugat del Vallès, realitzant a diferents escoles el taller Fotogrames de llum, on muntem un laboratori fotogràfic dins les aules, en el que treballem la tècnica del Fotograma o Rayograma.
Al 1922 Man Ray inventà el “rayograma” (rayograph) es tractava d’una imatge fotogràfica realitzada sense càmera, que s’obté posant objectes directament sobre paper fotogràfic o un material fotosensible i exposant-ho a la llum, que seguidament ha de revelar-se amb el procés tradicional. El resultat és la imatge d’una ombra negativa de tons variats, segons la transparència dels objectes que hem disposat damunt del material fotosensible. Les zones del paper que no han rebut llum apareixen en blanc, les exposades a través d’objectes transparents o semitransparents apareixen en gris i les que no tenen gens damunt seran negres.
Man Ray comentava: “Em vaig rebel·lar contra la meva càmera fotogràfica i la vaig tirar. Vaig prendre quan em queia a la mà: la clau de l’habitació de l’hotel, un mocador, llapis, una brotxa, un tros de corda… Els dipositava sobre paper sec i els exposava a la llum durant uns segons com si fossin negatius. Estava molt excitat i em divertia moltíssim”
Els primers rayogrames es van recollir en un àlbum al qual Man Ray va anomenar “Els champs délicieux”.
Hem experimentat amb els nens del Col·legi Creanova de 4t. i 5è amb diversos elements i materials, objectes translúcids, transparents, amb volum i sense, texturats o llisos, disposant-los damunt del paper fotogràfic, per obtenir còpies en blanc i negre molt diverses en la forma i la composició, un cop hem explicat el procés d’insolació i de revelat fotogràfic. Els/Les alumnes han integrat molt bé la dinàmica d’aquesta tècnica fotogràfica, tot i treballar en la foscor, només amb la font de llum vermella. Veieu-ne algunes imatges:
Han fet moltes preguntes sobre el procés químic del revelatge, que els ha sorprés molt, com també possibilitats per treballar amb els objectes creant diverses composicions que s’imaginaven però els costava visualitzar, el treball previ i la comprensió del treball en positiu/negatiu és molt important i a cops no tan fàcil… Amb tot, els resultats han estat magnífics!
Escola Collserola:
A l’escola Collserola ja fa uns anys que treballem aquesta tècnica fotogràfica, això fa que ens podem centrar molt i molt en l’acte purament creatiu d’aquesta tècnica, observar els objectes que utilitzarem, per decidir les nostres composicions és un pas important del procés, què passa quan interaccionen els objectes triats? Com se superposen? Es deixen veure els uns als altres? Què ens expliquen? La llum vermella de l’aula ens endinsa en aquest procés íntim de creació i reflexió.