Cliente: MNACTEC
Date:November 17, 2025

Estudi fons i col·leccions fotogràfics MNACTEC

El Museu Nacional de la Ciència i la Tècnica de Catalunya (MNACTEC) conserva un conjunt patrimonial de gran valor històric i cultural vinculat a la fotografia. Aquest fons no només inclou col·leccions d’imatges, sinó també aparells, estris i accessoris fotogràfics que permeten entendre de manera completa la trajectòria de la fotografia com a tecnologia i com a pràctica social, també creativa. Des de l’Àrea de Conservació i Col·leccions ens han encarregat fer un estudi, entorn l’articulació entre els objectes materials i les col·leccions documentals dels quals n’és dipositari, que poden oferir una visió privilegiada sobre l’evolució de la tècnica fotogràfica a Catalunya i de retruc al món, els seus usos i la seva difusió per a la divulgació.

La fotografia ha viscut una transformació constant des del 1839, quan es van fixar les primeres imatges sobre plaques metàl·liques. Les tècniques sobre paper i vidre van obrir-ne l’ús científic i documental, i l’arribada de les plaques seques i del film enrotllable la van popularitzar entre el gran públic. Al segle XX, la fotografia estereoscòpica, el blanc i negre, el color i la instantània van diversificar-ne els llenguatges, mentre la digitalització va suposar una autèntica revolució en la manera de produir, editar i conservar imatges. Avui, la càmera integrada als dispositius mòbils és omnipresent, i la intel·ligència artificial n’ha ampliat encara més les possibilitats, facilitant tant l’edició automàtica com la creació d’imatges noves, una part d’aquestes fites poden referenciar-se en els fons i les col·leccions dipositades al MNACTEC.

Des de la seva invenció al segle XIX, la fotografia ha estat marcada per la recerca de suports cada cop més pràctics i eficients. Les plaques de vidre amb emulsió sensible van dominar la segona meitat del segle XIX i el primer terç del segle XX, especialment en formats estereoscòpics i de gran format, les plaques seques i després el col·lodió humit. A partir de finals de la dècada de 1880, la introducció del rotlle de pel·lícula flexible de nitrat de cel·lulosa i, posteriorment, d’acetat de cel·lulosa, va transformar la pràctica fotogràfica. Aquest canvi va permetre la generalització de càmeres més petites i portàtils, i va obrir la porta a la fotografia amateur massivament. Aquests fets i materials es veuen reflectits en la col·lecció, especialment bé des dels inicis del s. XIX fins a mitjans del s. XX.

Vista parcial de l’exposició de Fotografia que es va celebrar al MNACTEC el desembre de 2007.

Els suports fotogràfics, tant les fotografies com els estris tècnics de la col·lecció del MNACTEC il·lustren perfectament aquesta transició des de les caixes de vidres per fer fotografies, fins a les càmeres de rodet i instantànies, passant per ampliadores i accessoris que van permetre l’edició i la còpia, la reproducció i la circulació d’imatges, a les càmeres rèflex digitals o els dispositius mòbils per enregistrar imatges.

Val la pena esmentar la diversitat de suports fotogràfics del fons, podem trobar-hi: Daguerreotips (també “il·luminats”), negatius de vidre al col·lodió humit, plaques seques de gelatinobromur, negatius i positius estereoscòpics, ambrotips, ferrotips, cianotípies, planotips, targetes de visita (en diversos formats), fotoceràmica, bromolis, plaques autocromes, còpies fotogràfiques de gelatina de plata…


Fotografia esquerra: Schüren, Enrique: Retrat de noia. 1876-1883. MNACTEC. Fotografia dreta: Autoria desconeguda: Retrat d’adolescent. C. 1970. Col·lecció Duran Torrens. MNACTEC.

El conjunt de fotografia històrica dipositat al MNACTEC supera les 100.000 imatges datades entre mitjan segle XIX i mitjan segle XX . Aquest fons global abasta tots els principals procediments fotogràfics del període i té com a eix central la representació del patrimoni científic, tècnic i industrial de Catalunya, encara que també inclou nombroses escenes de caràcter generalista i costumista, amb vistes urbanes i rurals de moltes localitats catalanes a inicis del segle XX. Alguns dels fons del les qual és dipositari es poden consultar en línia, són: la Col·lecció Carles Duran i Torrens, el Fons Catalana de gas, el Fons Josep Forns i Olivella, el Fons Clemente Oliveró o el Fons Manufactures Sedó, o en la Col·lecció de fotografia del MNACTEC.

Forns Olivella, Josep: Montserrat Forns.  Dintre el pis amb palma. 25/03/1923. Fons Josep Fons Olivella. CAT MCTC 04 0 00 0001806. MNACTEC.


Autoria desconeguda: A restful retreat under trees mirrored in the calm lake at Kinkakuji monastery (east), Kyoto. Japan. 1904. Col·lecció Josep M. Martí Deulofeu. MNACTEC.

La secció digitalitzada de les col·leccions d’estris i aparells fotogràfics, amb càmeres, suports fotosensibles, dispositius pel laboratori i pel visionament de fotografies, pot consultar-se actualment a les col·leccions en línia, en l’apartat de fotografia on podeu trobar la relació i descripció d’una selecció dels seus fons, com l’exemple que veieu seguidament.